شکست نظام در لغو تحریم کنسرت‌ها؛ محافظه‌کاران نگران موسیقی شدند

رسانه‌های محافظه‌کار برای عادی‌سازی شرایط در ایران حامی برگزاری کنسرت شده‌اند

روزنامه فرهیختگان از دولت خواست برای از سر گرفتن برگزاری کنسرت‌ها رضایت عمومی مردم را جلب کندــ ایرنا

گزارش‌ها از ناکامی وزارت ارشاد در شکستن تحریم برگزاری و شرکت در کنسرت‌های موسیقی در ایران حکایت دارد. از طرفی رسانه‌های محافظه‌کار برای عادی‌سازی شرایط جاری، طرفدار سرسخت برگزاری کنسرت شده‌اند و می‌گویند برای وضعیت معیشتی فعالان این عرصه‌ نگران‌اند.

در این چهار ماهی که از آغاز اعتراض‌ها می‌گذرد، تقریبا هیچ کنسرتی در ایران برگزار نشده و هنرمندان و مردم به برگزاری یا شرکت در این‌گونه برنامه‌ها تمایلی نداشته‌اند. وزارت ارشاد هم دو ماهی است که به منظورعادی‌سازی شرایط، تلاش‌های گسترده‌ای را برای از سر گرفته شدن برگزاری کنسرت‌های موسیقی آغاز کرده است اما تقریبا تمامی آن‌ها شکست خورده‌اند. این وزارتخانه با تهدید، تطمیع و تشویق مالی هنرمندان عرصه موسیقی قصد دارد تحریم‌های داخلی در این عرصه هنری را بشکند که تاکنون در این زمینه توفیقی نداشته است.

روزنامه محافظه‌کار فرهیختگان در تازه‌ترین شماره خود، بی‌انگیزگی هنرمندان، فشار‌ افکارعمومی و برخی دیگر از محدودیت‌ها را عامل اصلی رکود مطلق در این حوزه معرفی کرد. این روزنامه نوشت شرایط ایران پس از اعتراض‌ها به گونه‌ای شده که «هنرمندان در رودربایستی گیر کرده‌اند و با وجود اینکه به ادامه فعالیت خود علاقه‌مندند، این کار را عملی نمی‌کنند».

این روزنامه در واکنش به اعتراض مردم ایران به آن‌ دسته از هنرمندانی که قصد برگزاری کنسرت دارند، ادعا کرد: «با پذیرش نظرهای متفاوت در یک جامعه باید این فرض را هم که هنرمندی بخواهد کنسرت برگزار کند، به‌راحتی پذیرفت.»

این رسانه محافظه‌کار در عین حال تایید کرد: «برگزاری کنسرت در این شرایط بستگی تام به خواست و استقبال مردم دارد و اگر آن‌ها برای حضور در کنسرت‌ها میل و رغبتی نداشته باشند، کنسرتی هم روی صحنه نخواهد رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهیختگان با اعتراف به خودداری مردم از شرکت در کنسرت‌‌های موسیقی، به دولتی‌‌ها پیشنهاد کرد: «فضایی را ایجاد کنید که رضایت عمومی در جامعه ایران بیشتر شود نه اینکه فقط از هنرمندان بخواهید که کنسرت‌ها را از سر بگیرند.»

هفته گذشته روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، هم با انتشار مطلبی، مدعی شد که «مافیای غرب‌زده» اجازه نمی‌‌دهد کنسرت در ایران برگزار شود و کار هنرمندان این حوزه کساد شده است. این روزنامه خطاب به مردم مخالف برگزاری کنسرت نوشت: «فقط یک دیکتاتوری محض می‌تواند قشر هنرمند را این‌گونه در معرض رکود معیشتی قرار بدهد.»

ایرنا، خبرگزاری وابسته به دولت، نیز هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که تقریبا پنج ماه است که هیچ کنسرتی در ایران برگزار نمی‌شود و در پاسخ به این پرسش که «چرا اهالی موسیقی از برگزاری کنسرت واهمه دارند؟»، مخالفان برگزاری کنسرت را جماعتی معرفی کرد که «از رسانه‌های خارجی خط می‌گیرند و نقشه‌راه خطرناکی را پیش گرفته‌اند تا به سلبریتی‌ها و افراد مشهور فشار آوردند تا در برابر وضع موجود، طبق نظر و خواست آن‌ها موضع بگیرند».

ایرنا ادامه داد که این دسته از مخالفان با این قبیل فشارها و تهدیدها، «مشی دیکتاتورمآبانه خود را با بی‌رحمی بالایی نشان دادند و مهم‌تر از آن اینکه آنچه برایشان مهم نبود، مردم بود».

این خبرگزاری همچون روزنامه فرهیختگان از دولت سیزدهم خواست «باید پشت موسیقی کشور بایستد و خیلی فوری، زمینه اجرای کنسرت‌ها در حوزه‌ها و فضاهای گوناگون را فراهم آورد».

دلسوزی‌های این رسانه‌های محافظه‌کار برای جامعه موسیقی ایران و نگرانی آن‌ها از برگزار نشدن کنسرت در چهار ماه گذشته در شرایطی است که این رسانه‌ها از مخالفان شناخته‌شده برگزاری کنسرت در ایران محسوب می‌شوند اما حالا همین محافظه‌کاران و بخش قابل‌توجهی از نیرو‌های مذهبی در ایران که همواره ضد برگزاری کنسرت بوده‌اند، با هدف عادی نشان دادن شرایط، طرفدار برگزاری کنسرت شده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر